Author: Administrator

dr Maja Đurić predvodi djevojke Balkan Girl Power projekta u Crnoj Gori

dr Maja Đurić predvodi djevojke Balkan Girl Power projekta u Crnoj Gori

Vanredni profesor dr. Maja Đurić će predvoditi 20 izabranih djevojaka za učestvovanje u Balkan Girl Power projektu u Crnoj Gori.

Projekat Balkan Girl Power (BGP) pruža mogućnost djevojkama iz pet zemalja Zapadnog Balkana (Albanija, Srbija, Crna Gora, Makedonija i Kosovo) da se upoznaju i razvijaju kroz fotografiju zajedničku viziju zemalja gdje žene i djevojke, uz muškarce, igraju aktivnu ulogu u napredovanju svoje zemlje u procesima integracije u EU.

Projekat implementira Institut za socijalni ugovor (SCI) u Albaniji, Organizacija za promociju aktivizma (OPA) u Srbiji, NVO Ja djelujem (iACT) u Crnoj Gori, Nacionalni savjet mladih u Makedoniji i Artpolis Centar na Kosovu.

Organizacije će raditi sa devojkama u pet zemalja kako bi:

  • Omogućile vidljivost perspektiva i razmišljanja djevojaka o budućnosti njihove zemlje i zapadnog Balkana u EU;
  • Uspostavile neformalnu mrežu od najmanje 100 djevojki iz pet zemalja zapadnog Balkana koje dijele razumijevanje, perspektive i snove o budućnosti svoje zemlje i zapadnog Balkana u EU;
  • Omogućile devojkama razvoj kreativnih vještina i alate da bi kritički razmišljale o svojoj ulozi u društvu i oblikovanju budućnosti svoje zemlje i regiona Zapadnog Balkana.

dr Maja Đurić je rođena 30. novembra 1966. godine u Cetinju, gdje je završila osnovnu i srednju školu. Odrastala je u porodici umjetnika. Radom Manirizam kod Ticijana diplomirala je istoriju umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu 1993. godine. Dvije godine kasnije, u Pragu, magistrirala je na temu poslijeratne fotografije u Srbiji i Crnoj Gori. Doktorirala je na Univerzitetu umetnosti u Beogradu, 2010. godine, kapitalnim djelom Fotografija u funkciji kreiranja kulturnog identiteta Crne Gore 18401940 godine.

Magija fotografije opsjeda je od 1983. godine. Deceniju kasnije počinje objavljivati fotografije, da bi ih poslije četiri ljeta prvi put izložila. Kasnije učestvuje na više od pedeset izložbi; od Budimpešte, preko Moskve, do Šangaja. Njen put je protkan različitim temama. Družeći se sa ljudima iz sfere filma, pozorišta i akademskog života, bilježila je njihove najubjedljivije portrete. Obilazeći krajolike pravila je nestvarne snimke pejzaža. Boraveći u manastirima i crkvama i oko njih, kamerom je pripovijedala divne atmosferične priče o religiji, arhitekturi i skulptorskim djelima. Istraživanjem istorije fotografskog medija oplemenjivala je i svoje stvaralaštvo. Dolazila je do krajnje lucidnih ideja, poput one sa ogledalom.

Kao istoričar umjetnosti, dr Maja Đurić se intenzivno i dugo bavi proučavanjem kulturne baštine Crne Gore, istorijom fotografije i teorijom kulture.

Komesar je i autor brojnih izložbi, među kojima je i izložba Savremene crnogorske fotografije.

Jedna je od osnivača i predsjednica Instituta za fotografiju Crne Gore, savjetnik za Crnu Goru u Evropskom vodiču za fotografiju (Njemačka, Gotingem), selektor likovnog programa ”Grad Teatra” (2008 – 2010), dio tima i izlagač na prezentaciji Crne Gore – EXPO, Shangai 2010…

Član je Udruženja istoričara umjetnosti Crne Gore (Savjet za izdavačku djelatnost), član Odjeljenja društvenih nauka CANU i Odbora za etnologiju.

Teorija i praktični rad Maje Đurić su u apsolutnom skladu.

Zvanje vanrednog profesora stekla je 2015. godine i kao predavač je radila na nekoliko univerziteta, a danas predaje na Fakultetu umjetnosti UDG. Nesumnjivo pripada krugu najznačajnijih umjetnika i teoretičara umjetnosti u Crnoj Gori danas.

 

VAJZAT E FUQISHME TË BALLKANIT: Thirrje për shprehje interesi

VAJZAT E FUQISHME TË BALLKANIT: Thirrje për shprehje interesi

 

Jeni të interesuara të mësoni se si të bëni fotografi, të cilat reflektojnë këndvështrimin tuaj mbi botën?

A jeni të interesuara të njihni vajza të tjera nga vendet fqinjë dhe të ndani me to fotografitë pyetjet dhe idetë tuaja?

Dëshironi të mësoni më shumë rreth procesit të integrimit të vendit tuaj në BE dhe çfarë nënkupton kjo gjë për ju?

Jeni një vajzë midis 18 dhe 26 vjeç nga Mali Zi?

Nese përgjigjet e mësipërme janë pozitive, na kontaktoni ne përgjigje të kësaj thirjeje për shprehje interesi, për të marrë pjesë në projektin: “Balkan Girl Power”

Nëse do të përzgjidheni për të marrë pjesë në këtë Projekt, ju do të:

– Trajnoheni dhe këshilloheni nga një fotograf profesionist dhe një artist në vendin tuaj mbi mënyrën se si mund të beni fotografi interesante;

– Do të keni mundësi të publikoni pesë fotot tuaja më të mira në platformë online Balkan Girl Power;

– Do të keni mundësi të ndërveproni virtualisht, nëpërmjet platformës online Balkan Girl Power dhe faqes së dedikuar në Facebook, me vajza nga Shqipëria, Kosova, Maqedonia, Mali i Zi dhe Serbia dhe të ndani me to çështjet që ju interesojnë ndërkohë që vendi juaj po hedh hapa para drejt integrimit në BE;

– Do të merrni pjesë në një ekspozitë ku do të përzgjidhen fotografitë më të mira të bëra gjatë Projektit, të cilat do të prezantohen në Ekspozitën Balkan Girl Power që do të zhvillohet në Tiranë, gjatë muajit shkurt, 2019;

– Të vini në Tiranë (pjesëmarrëset e përzgjedhura) për Ekspozitën Balkan Girl Power, dhe të merrni pjesë në një Master Class mbi fotografinë me fotografen dhe artisten e mirënjohur Lala Meredith Vula.

Nëse jeni të interesuara, ju lutemi të plotësoni formularin në linkun:  https://docs.google.com/forms/d/1YKD42rNNfwiTTVbVk5y8kPtqnPuYI1R0ASTNj9XhSBw/edit jo më vonë se dita e premte datë 20 korrik, 2018.

Nëse keni ndonjë pyetje ose keni nevojë për më tepër informacion, ju lutem na shkruani në adresën e e-mail ngo.iact@gmail.com, ose na telefononi në numrin e telefonit +38267630268.

Projekti Balkan Girl Power Project do t’u ofrojë vajzave pjsëmarrëse nga Shqipëria, Kosova, Maqedonia, Mali i Zi dhe Serbia trajnim dhe këshillim se si të bëjnë fotografi ku të reflektojnë perspektivat, idetë dhe ëndrrat e tyre në një kohë kur vendet e tyre përparojnë drejt integrimit në BE; dhe në të njëjtën kohë të ndërtojnë marrëdhënie me vajzat pjesëmarrëse nga vendet e tjera. Veprimtaritëe projektit do të fillojnë nëmuajin korrik 2018 dhe do të përfundojnë në Shkurt 2019.

Projekti Balkan Girl Power financohet nga Western Balkan Fund dhe zbatohet nga Intituti për Kontratën Shoqërore (Shqipëri), Artpolis Center (Kosovë), the National Youth Council of Macedonia, iACT (Mali i Zi), dhe Organization for the Promotion of Activism (Sërbi).

JAKE DJEVOJKE BALKANA: Poziv za izražavanje interesa

JAKE DJEVOJKE BALKANA: Poziv za izražavanje interesa

Da li si zainteresovana da naučiš kako da fotografišeš na način koji odražava tvoj pogled na svijet?

Da li želiš da upoznaš druge djevojke iz susjednih zemalja i podijeliš sa njima svoje fotografije, pitanja i ideje?

Da li želiš da saznaš više o procesu integracije zemlje u EU i šta to znači za tebe?

Da li si mlada djevojka između 18 i 26 godina i dolaziš iz Crne Gore?

Ako su gore navedeni odgovori pozitivni, kontaktiraj nas odgovorivši na poziv za izražavanje interesa za učešće u projektu “Balkan Girl Power”.

Ako budeš izabrana da učestvuješ u ovom projektu, ti ćeš:

– Pohađati obuku i dobiti savjete profesionalnog fotografa i umjetnika iz tvoje zemlje o tome kako možeš da realizuješ zanimljive fotografije;

– Moći objaviti svojih pet najboljih fotografija na online platformi Balkan Girl Power;

– Imati pristup interakciji kroz online platformu Balkan Girl Power-a kao i na Facebook grupi, sa djevojkama iz Albanije, Kosova, Makedonije, Crne Gore i Srbije i sa njima podijeliti pitanja čiji te odgovori zanimaju, u vezi konkretno preduzetih koraka i mjera zemalja Zapadnog Balkana za integraciju u EU;

– Učestvovati na izložbi gdje će biti odabrane najbolje fotografije realizovane tokom projekta, predstavljene na Balkan Girl Power Ekspo-u koji će se održati u Tirani, u februaru, 2019. godine;

– Putovati u Tiranu (izabrane učesnice) na Balkan Girl Power Ekspo, i pohađati Master Class sa svjetski poznatom fotografkinjom i umjetnicom, Lala Meredith Vula.

Ukoliko si zainteresovana, molimo da popuniš formular: https://docs.google.com/forms/d/1ORi-vh7w6xmuRbzoFH3tWHkJlnRSuxAs8Wz562fNQKo/edit najkasnije do petka, 20. jula 2018. godine.

Ukoliko imaš bilo kakvih pitanja ili želiš više informacija u vezi projekta Balkan Girl Power, piši nam na e-mail adresu ngo.iact@gmail.com, ili pozovi na broj telefona +38267630268.

Projekat Balkan Girl Power će obezbijediti učesnicama iz Albanije, Kosova, Makedonije, Crne Gore i Srbije obuku i uputstva o tome kako da njihove fotografije odraze njihove poglede, ideje ali i snove o zemlji koja napreduje u procesu integracije u EU; Kroz ovaj projekat učesnice će istovremeno izgraditi odnose sa učesnicama iz drugih zemalja koje će služiti kao dobra podloga i za buduće saradnje. Projektne aktivnosti počinju u julu 2018. godine i završavaju se u februaru 2019. godine.

Balkan Girl Power je finansiran od strane Fonda za Zapadni Balkan (Western Balkans Fund) i implementiran od strane Social Contract Institute (Albanija), Artpolis Centar (Kosovo), Nacionalnog omladinskog savjeta Makedonije, NVO Ja djelujem – iACT (Crna Gora), kao i Organizacije za Promociju Aktivizma (Srbija)

Oda istoriji kinematografije i filmu: Rađanje kinematografije

Oda istoriji kinematografije i filmu: Rađanje kinematografije

Piše: Vojin Ćetković

Filmska industrija je jedna od najuspješnijih industrija današnjice. Interesantna je činjenica da se kroz istoriju, kinematografija konstantno “preimenovala” i mijenjala ne bi li iznova pronalazila važno mjesto u našoj svakodnevnici. Kroz tehnologiju i inovacije, kinematografija je prevazišla granice tradicionalnog, postajući dostupna raznovrsnim i fragmentiziranim preferencijama publike. Mahom se razvoj kinematografije objašnjava i činjenicom da postoji nešto u ljudskoj prirodi što je opčinjeno pokretnim fotografijama, ili tačnije storytelling-om. Ako bih koordinisanost i uticaj masovnih medija smatrao svojevrsnom Platonovom alegorijom o pećini, moguće je reći da film u svom korjenu ima sasvim suprotan cilj. U slučaju idealnog ishoda događaja u društvu smatran je emancipatorskim sredstvom, ili možda nekom vrstom homeopatskog lijeka kolektivne svijesti. Činjenica je ipak da se film uvijek “tajno” smatrao jednim od najjačih i najuticajnijih oružija u cilju promovisanja određene kulture ili ideologije.

Ličnu ljubav prema ovoj grani umjetnosti ni sam ne mogu da obrazložim. Možda je za mene to svojevrsni bijeg od stvarnosti, da bih pronašao istu tu stvarnost, ali u nekom drugom vremenu i okruženju. Postoji nešto sasvim čarobno kako u danima zlatnih godina holivuda, crno bijelih filmova francuske produkcije tako i u modernim čudima produkcije Marvel i sl. Zadivljujuće je osjećati uzbuđenje pri svakom ulasku u bioskop a znati da je isto to uzbuđenje osjećao i čitav jedan vijek generacija prije nas.

Dijeleći ubjeđenje da se neke važne lekcije uče kroz istoriju, a isto tako duboko vjerujući u moć mudrosti prethodnih inovatora, da bi osmislili bolju budućnost važno je upoznati i prošlost. Želim da kroz seriju od  nekoliko artikala upoznam čitaoce, naročito mlade, sa istorijom kinematografije. Neka ovo bude i svojevrsna zahvalnica ovoj umjetnosti koja je uspjela da podigne kolektivnu svijest o problemima i koja je takođe u duhu konstruktivnih rješenja, predstavila jednu sasvim novu dimenziju funksionisanja društva. Hvala kinematografiji što predstavlja aktuelne probleme kroz jedan novi jezik, univerzalni jezik, vizuelni jezik kojeg mladi danas sasvim tečno koriste.

Rađanje kinematografije (1893 – 1903)

Mnogo prije selfija, Instagrama i društvenih mreža koje omogućavaju da zabilježite i podijelite svaki momenat svoga života, dva brata iz Liona predstavila su svijetu izum koji će ga zauvijek promjeniti. Činjenica je da se ni dan danas ne zna tačno ime prvog filma ikada prikazanog. Ono što znamo je to da su na današnji dan davne 1895. godine braća Ogist i Luj Limijer privatnom auditorijumu prikazali film ”Radnici izlaze iz fabrike“. Međutim filmskim rođendanom i prvom filmskom premijerom smatra se 28. decembar (1895) kada su braća Limijer po cijeni od jednog franka pariškoj publici u kafani ”Grand Cafe“ prikazali “Ulazak voza u stanicu”, “Hranjenje bebe”, “Poliveni polivač” i “Radnici izlaze iz fabrike”. Istorija kinematografije, međutim, započinje nešto ranije.

Nemoguće je govoriti o kinematografiji a ne spomenuti koliku je ulogu u tome imao izum fotografije i prvenstveno kamere. Prvi korak ka snimanju filmova načinio je američki fotograf  Edvard Mujbridž 1878. godine koji je sintezom  prvih kamera, filma sačinjenog od staklenih pločica i brze ekspozicije (izloženost filmskog negativa svijetlosti), snimio seriju fotografija konja u pokretu. Kasnije, 1882. godine izumljena je kamera koja je omogućila snimanje 12 kadrova, a već 1889. godine sa izumom negativ filma od celuloze ka snimanju prvih filmova preostao je samo jedan, poslednji korak;

Prva bitnija kompanija u svijetu kamera i djelova potrebnih za njen rad, kao i mnogih drugih, važnih izuma, bila je kompanija svjetski poznatog izumitelja Tomasa Edisona smještena u Americi, dok je odmah iza nje po veličini bila kompanija braće Limijer, u Francuskoj.

1893. godina donosi i poslednji bitni izum neophodan za rađanje filma a to je kamera filmskog formata veličine 35 mm koju je izumio asistent Tomasa Edisona. Svi ovi izumi sjedinjeni su u jednu svrhu, a to je trka ka otelotvorenju prvog filma. Važno je napomenuti da je Edison uz pomoć kinetoskopa bio taj koji je gledaocima omogućio posmatranje takozvane slike u pokretu. Međutim njegov izum bio je ograničen na jednog gledaoca koji je morao čekati svoj red da bi mogao uživati u ovom izumu. Edison nakon toga pažnju usmjerenu kinematografiji usmjeruje na drugu stranu vjerujući da je film izum bez budućnosti te je proces projekcije filmske slike na filmsko platno ostao u vještim rukama braće Limijer. Oni, iako nisu bili izumitelji same kinematografije ipak su svijetu podarili prve filmove. Braća Limijer se nakon filma “Poliveni Polivač” i ekonomskog kraha povlače zauvijek iz svijeta kinematografije 1905. godine. Edison, ponesen prvobitnim uspjehom braće Limijer otvara prvi filmski studio na svijetu, koji je kasnije odigrao važnu ulogu u razvoju tehnika filma, kao i u samom stvaranju filmskog studija Holivud.

Kinetoskop

Govoriti o počecima kinematografije znači spomenuti i Žorža Melijesa. Proglašen je mađioničarem kinematografije zbog njegove sposobnosti da odlično transformiše realnost kroz raznovrsne prvobitne filmske efekte, koje je Melijes sam izumio i razvijao. Bio je vrlo inovativan u razvijanju specijalnih efekata. Slučajno je otkrio efekat zaustavljenog kadra (stop motion) 1896. a bio je i jedan od prvih filmskih stvaralaca koji je koristio tehniku duple ekspozicije.

Scena iz Melijesovog filma Putovanje na Mjesec

Već od 1904. godine svijet polako postaje svjestan činjenice da je film postao bitna sila u svijetu trgovine i industijalizacije, te samim tim počinje i prva trka između zemalja poput Italije, Francuske, Engleske i Amerike u pogledu stvaranja što inovativnijih filmova i samih tehnika snimanja. Ova trka jenjava u Evropi tokom godina Prvog svjetskog rata međutim ova pauza u Evropi dovodi do rađanja prve svjetske filmske velesile – Holivuda.

 

Nastaviće se…

O autoru:

Vojin Ćetković rođen je 26. 03. 1996. godine

Osnovnu školu i Gimnaziju završio je u rodnom gradu Ulcinju.

Trenutno je student druge godine novinarskog smjera Fakultera za komunikacije na Ankara Universitetu u Ankari, Turska.

Jedan je od aktivista Seanema filmskog festivala.

E ardhmja dhe progresi i shoqërisë malazeze mbahen peng nga patriarkati. Ndryshimi fillon në familje

E ardhmja dhe progresi i shoqërisë malazeze mbahen peng nga patriarkati. Ndryshimi fillon në familje

Në vijim, fjalimi i plotë drejtores së iACT, Drita Llolla, në marshimin e 8 marsit, në Ditën Ndërkombëtare të Gruas të organizuar në Podgoricë nga Qendra për të Drejtat e Grave.

“Ndihem e privilegjuar që gjendem përpara jush, si përfaqësuese e brezit të ri të aktivisteve, për të rikthyer vëmendjet tek rëndësia e fuqizimit të gruas, në familje dhe në shoqërinë malazeze.
Si fillm, le t’i kujtojmë me mirënjohje të thellë gratë dhe vajzat ndër shekuj, të cilat nga luftëtare për barazinë gjinore, janë kthyer në pioniere për ndryshime të rëndësishme shoqërore.

Falë mosbindjes së tyre, luftës së mundimshme por gjithnjë të qendrueshme, për drejtësi dhe shanse të barabarta, sot vajzat dhe gratë gëzojnë të drejtën e votës, të drejtën e fjalës së lirë dhe të drejtën e fjalës në publik.

Këmbëngulja për mundësi të barabarta, përtej rezistencës së fortë të patriarkalizmit, ka frymëzuar dhe vazhdon të frymëzojë gjeneratat e reja. Mirëpo, idetë e drejta nuk mbizotërojnë prej vetë virtytit që kanë. Për të ndërtuar shoqëri të shëndosha, të bazuara në respektimin e shanseve të barabarta, kemi ende rrugë të gjatë për të bërë.

Ndryshimi nis te njësia bazë e shoqërisë, familja. Shoqëria malazeze duhet t`i përqaset me përgjegjshmëri të vecantë çështjes së barazisë gjinore brenda strukturave familjare. Roli i vajzës në familje apo në shoqëri nuk kushtëzohet prej karakteristikave biologjike, sepse kështu e predikon një besim i bartur dhe ideologji diskriminuese. Përkundrazi, diferencat biologjike plotësojnë spektrin gjinor dhe unifikojnë. Por në asnjë mënyre nuk duhen parë si faktor kushtëzues për rolin e individit në familje dhe në shoqëri.

Një vajzë ka të drejtën të edukohet dhe të trashëgojë nga familja, njëjtë si një djalë. Një vajzë mund të udhëheqë po aq suksesshëm sa një djalë. Kjo fryme instalohet që në fëmijëri, pikërisht në gjirin e familjes dhe nga aty bartet më tej në shoqëri. Dhe të mendosh që këto duhet të ishin standarte gjërësisht të pranuara në vitin 2018, sot në Mal të Zi përballemi me një realitet tjetër. Vajzat tona po i varfërojmë dhe po i lejmë në mëshirën e kompromiseve jo të ndershme. Po e dëmtojmë zhvillimin e shoqërisë duke e privuar nga realizimi i potendcialit të gjysmës së popullsise. Kjo nuk është e drejtë dhe duhet të ndryshojë!

E ardhmja dhe progresi i shoqërisë malazeze nuk duhen mbajtur peng nga patriarkati. Duhet të vazhdojmë rrugën e aspiratave perëndimore, me në qendër motorin e progresit të shoqërisë që është individi me kapitalin e tij intelektual dhe krijues. Kjo eshtë detyra dhe sfida e brezit të ri sot, që këtë frymë progresiste, me kurajë t`a transferojmë në cdo qelizë të shoqërisë, në institucione dhe në vendimmarrje. Në këtë mënyrë shoqëria malazeze do të jetë më e sigurtë, do të gëzojë më shumë paqe dhe prosperitet.

Dhe pse ky eshte nje marshim, protestë e pakënaqësive të shumta që ne si vajza i gra ndiejmë në përditshmëri, unë ftoj sot djemtë dhe burrat, që t’a zotërojmë kurajën dhe t`i japim fund kësaj marrëzie. Le t`a fillojmë ndryshimin nga familjet tona.

Për shanse të barabarta për vajzat dhe gratë. Për një shoqëri të drejtë dhe të qendrueshme.
Faleminderit.”

Seanema, fundamentalna spona između mladih i kulture

Seanema, fundamentalna spona između mladih i kulture

 

Piše: Lenka Lalović

Kultura u Ulcinju još nije u potpunosti zamrla. A ni neće u skorijem vremenu, imajući u vidu zainteresovanost ulcinjske omladine za (kino)aktivizam i naravno, njihovu ljubav prema sedmoj umjetnosti, filmu.

U početku je bilo teško privući mlade da se u doba, slobodno mogu reći, konfuzija oko shvatanja pravih vrijednosti posvete nečemu novom, uče značaju volonterizma, upoznaju sa ključnim socijalnim pitanjima i njeguju kulturu i umjetnost. Zapravo, sve te stavke, pa i sam stvarni život omladine, su bačeni u enormnu sjenu socijalnih mreža, koje umjesto da budu korisne, danas mladima predstavljaju najčešće slobodno vrijeme iskorišćeno na nekvalitetan način i loš uticaj na samu psihu mladih koji previše brinu o idealno prikazanom životu svojih vršnjaka. U odveć stvorenom generacijskom jazu u modernom, brzom vremenu, mladi imaju svoju virtuelnu realnost kao njegovu posljedicu. Seanema ih ponovo okuplja i stvara vazne spone izmedju generacija, kroz umjetnost i volonterizam.

Kako u takvom dobu vratiti mlade kulturi, druženju i objasniti im da su oni bitni akteri društva, i da volontiranje nije „rad za džabe“, već postojana osnova za oblikovanje jednog kvalitetnog aktiviste i budućeg građanina, koji umije da prepozna falinke društva i da se bori za poboljšanje? Izgleda da se kvalitet uvijek prepozna, pa koliko god trajale „borbe sa vjetrenjačama“. Želja mladih za poboljšanjem, druženjem i kulturom je isplivala, i i dalje pliva, a Seanema Film Fest im je samo omogućio da se aktiviraju i misle izvan granica koje im formalna edukacija pruža. Ukratko rečeno, mladi postaju protagonsiti svoje životne priče. Upravo na tome se zasniva kinoaktivizam Seanema-e i u skladu s tim, teme festivala su socijalna pitanja na koje svi trebaju posebno obratiti pažnju. Korupcija, status žene u današnjem društvu, diskriminacija, multikulturalnost, različitost; i zadnja u kojoj se omladina Ulcinja, ali i cijele Crne Gore posebno pronalazi: emigriranje u bogatije zemlje. „Trbuhom za kruhom“. Seanema kroz nova filmska ostvarenja pokušava da umjetnošću podigne svijest zajednice na veći nivo, da kulturi u našoj zemlji veći značaj i neformalno edukuje mlade da zauzmu svoj stav u rješavanju problema, a ne da bježe tamo gdje ovi problemi postoje u manjoj mjeri ili ne utiču bitno na njihove živote.

Treća edicija festivala je bila posebna, zato što smo, osim lokalnih volontera, ugostili i volontere iz Budve, Tuzi i Podgorice. Time smo stvorili mrežu sa ostalim omladinskim centrima koja će, vjerujem i dalje da se širi i okuplja mlade ispred filmskog platna, par dana, pokraj mora. Svaki težak rad, mukotrpan trud oko organizacije festivala se gleda sa lakoćom kada vidimo rezultate, a to su zadovoljni mladi volonteri iz četiri crnogorske opštine koji zajedničkim snagama rade, druže se i diskutuju o temama bitnih za njih i za naše društvo. Mladi (pogotovo u Ulcinju, i na tu činjenicu sam jako ponosna) teže ka onome što ih ujedinjava, a ne razdvaja. Ako je multikulturalizam pasivan pojam koji samo opisuje i konstatuje različite kulture, interkulturalizam predstavlja aktivnu razmjenu vrijednosti između kultura. Seanema podstiče upravo to i jedan je od dokaza da, bez obzira na nacionalnost, religiju, jezik, mjesto iz kojeg dolaze (bilo grad, bilo ruralno područje), mladi se odlično razumiju i druže jer je njihov zajednički cilj veći od bilo kakvih razlika ili jezičkih barijera. Njihov zajednički cilj je provoditi kvalitetno vrijeme skupa, dijeliti znanja i iskustva, dati svoj doprinos gradu i uživati u umjetnosti. Nikakav novac ne bi mogao kupiti stečeno iskustvo, znanje, zadovoljstvo i druženje.

Na kraju, vjerujem da će Seanema Film Festival i dalje nastaviti uzlaznom putanjom u poboljšanju statusa kulture, i pozivam mlade da nam se pridruže, kako bismo nastavili širiti krug volontera i aktivista, kao i u protekle tri godine. Samu potrebu za održavanjem ovog događaja ne bih trebala više puno ni da obrazlažem. Onome koji zna da „umjetnost imitira život“ su same te tri riječi sasvim dovoljne.

iACT shprehet rreth rëndësisë së informimit të paanshëm nga mediat

iACT shprehet rreth rëndësisë së informimit të paanshëm nga mediat

Në emisionin e realizuar nga TV Teuta, ku diskutohet zhvillimi kulturor në Ulqin, vërejmë mungesë informacioni rreth arritjeve në fushën e kinematografisë gjatë tri viteve të fundit. Me qëllim informimin e plotë, OJQ Unë veproj dëshiron të risjellë në vëmendjen e qytetarëve ulqinakë disa arritje në fushën e zhvillimit dhe promovimit të kinematografisë, të realizuara gjatë periudhës 2015-2017.

Seanema Film Festival organizuar nga OJQ Unë veproj, në shtator të vitit 2015 riktheu kinemanë në ambient të hapur, mbas më shumë se 20 vitesh mungesë. Gjatë tre edicioneve të Seanema, OJQ Unë veproj mori vlerësime pozitive, rrjedhimisht u mbështet nga Ambasada Amerikane në Podgoricë dhe qeveria malazeze, Ministria e Kulturës, Qendra kinematografike dhe Arkivi i Filmit. Gjithashtu, gjatë kësaj periudhe kemi patur mbështetjen e diasporës shqiptare në SHBA, Komunës Ulqin, Organizatës turistike dhe bizneseve lokale.

Nënvizojmë se Seanema vijon bashkëpunimet me festivale të rëndësishëm të rajonit, si Festivali ndërkombëtar për të drejtat e njeriut organizuar nga Akademia Multimediale e Filmit në Tiranë – Marubi, Festivali ndërkombëtar i filmit dokumentar në Beograd – Beldocs dhe Festivali i filmit në Prishtinë – PriFilmFest. Gjithashtu, Seanema ka fituar përkrahjen e njërit prej festivaleve më të suksesshëm të filmit dokumentar në Europë, DokuFest Prizren.

Angazhimi i OJQ Unë veproj nuk kufizohet vetëm te organizimi i festivalit të filmit në Ulqin. Në vijim të angazhimit konkret për të sjellë një frymë të re në Ulqin përmes aktivizmit kulturor, në janar 2017 inicjuam nënshkrimin e Memorandumit të Bashkëpunimit me Qendrën Kulturore Ulqin, i pari i këtij lloji në Mal të Zi. Ky Memorandum ka për qëllim rigjallërimin e jetës kulturore, si edhe sigurimin e kushteve për realizimin e një kalendari vjetor të aktiviteteve të ndryshme kulturoro-artistike dhe edukative. Me këtë rast, informojmë qytetarët se OJQ Unë veproj gjendet ende në pritje të përmbushjes së detyrimeve të palës tjetër nënshkruese të Memorandumit.

Pavarësisht bashkëpunimit të kufizuar, ne vijuam angazhimin duke identifikuar dhe adresuar nevoja reale të qytetarëve të Ulqinit, për shfrytëzimin e hapësirave publike ku ata do të mund te ndjekin një program kulturoro-artistik gjatë gjithë vitit. Për këtë qëllim u angazhuam konkretisht gjatë vitit të kaluar, me krijimin e modelit cinema/arthouse “Art Kino” i cili ka për qëllim modernizimin dhe rikthimin në funksion të kinemasë në Ulqin, projekt ky i prezantuar fillimisht para Ministrisë së Kulturës dhe Qendres kinematografike në Mal të Zi. Kemi bërë hapa konkret drejt jetësimit të projektit “Art Kino”, me anë të ndërgjegjësimit të vazhdueshëm të institucioneve lokale dhe qeverisë malazeze rreth rëndësisë së rikthimit të kinemasë në Ulqin. Së fundmi, me mbështetjen e Komunës Ulqin, Qendrës Kinematografike dhe Arkivit të Filmit në Mal të Zi jemi angazhuar konkretisht për sigurimin e fondeve ndërkombëtare për realizimin e këtij projekti, më saktësisht pranë Komisionit Europian.

Përkushtimi i pashoq i aktivistëve tanë ka mundësuar që OJQ Unë veproj dhe Festivali i Filmit Seanema të prezantohen me një koncept unik dhe të ri për Malin e Zi, kinoaktivizmin. Me krenari e themi atë që e pohojnë edhe bashkëpunëtorët dhe të ftuarit e tri edicioneve të Seanema, që Ulqini po kthehet në një vendtakim të rëndësishëm të artistëve dhe profesionistëve të fushës së filmit, njëkohësisht përfaqësues të kulturave të ndryshme nga rajoni dhe bota, duke promovuar kështu prodhimet më të reja kinematografike dhe shkëmbimin ndërkulturor. Mirëpo, një prej dimensioneve që e karakterizon më së miri dhe për të cilin jemi posaçërisht krenarë është pjesëmarrja si edhe shpirti krijues i të rinjve nga i gjithë Mali Zi dhe rajoni, të cilët vit mbas viti na bashkohen dhe angazhohen vullnetarisht në organizimin e festivalit të filmit në Ulqin.

Duke gjykuar gjendjen sot në Ulqin dhe në Mal të Zi, ku terreni për pjesëmarrjen e të rinjve në aktivitete jopolitike është mjaft i brishtë, gazetarët dhe pjesëtarë të skenës së pavarur kulturore e intelektuale duhet t’i mbështesin, inkurajojnë e jo ti anashkalojnë nismat e këtij lloji. Të nxitur nga ky rast, ju bëjmë thirrje të gjithë gazetarëve, të cilët synojnë që profesionin e tyre t’a ushtrojnë me përgjegjshmëri dhe profesionalizëm, që të informojnë në mënyrë të paanshme publikun rreth aktiviteteve që kanë rëndësi për komunitetin dhe për progresin e përgjithshëm shoqëror.

A Festival to Bring a Positive Change in Ulcinj

A Festival to Bring a Positive Change in Ulcinj

Live from Ulcinj, Montenegro

By Rudina HOXHA for Follow Business Albania

Invest in the small to get the big. Seemingly that is one of the mottos of one of the most well-known Albanian social activists from Ulcinj, Drita Llolla, who is actually the Executive Director of the Seanema Film Festival and the NGO, “i ACT” which both share one common goal– the CHANGE.

Along with a team of young creative people, she is fighting hard not only to keep Seanema Film Festival alive but even to consolidate it to the point of turning it into one of the main film festivals in Montenegro.  And she strongly believes in that because she has a strong sense of activism.

“We share the belief that societies can and do improve in terms of social, political and economic structures. The foundation of activism lies on its power to generate progressive change while respecting the principles of social and cultural evolution,” Llolla told to Follow Business Albania, adding that “in this respect, Seanema is determined to empower cultural development and support intercultural exchange.”

Each film edition embraces a topic. This edition focused on Exile, as a state of mind and being. “As a group of young activists standing behind Seanema, we wish to underline the importance of the trifecta standing at the forefront of exile prevention: Progress, Preservation and Innovation,” Llolla underlined.

Some 22 films, including 15 short movies, 2 documentaries of long métrage from Green category and 5 films for Best Feature category, competed in the third edition of Seanema which was held in the Castle, Museum and the Cultural Center of Ulcinj for 4 days (Aug. 31-Sept.4,2017).

Albania, Kosovo, Serbia, Montenegro, Macedonia and Croatia competed with their films but the Festival went beyond the region with productions from US, Australia, Bulgaria,   UK, Italy, Greece, Romania, Austria etc.  Master classes from distinguished professors in the field of art garnished the Festival.  Nikola Vukčević , Professor from Faculty of Dramatic Arts in Cetinje, Montenegro, Vjosa Berisha, Festival Director of PriFest in Kosovo, Rastko Ćirić, Master Mind of Graphics and Animation, Belgrade, shared with the audiences their knowledge and profession tricks while youngsters were keen to get as many answers as possible for their questions.

One main characteristic of Seanema is the active involvement of the young people who bring synergy, creativity and open discussions.  Mia Gardašević, 17, is one of the 5 volunteers from Budva who joins Seanema every summer.  There are some 20 volunteers mostly from Ulcinj who contribute to this event every year. “I am so keen to join Seanema every summer because I learn a lot and I meet many new people,” she said.

The entire team, young and experienced ones, is trying to make Seanema Film Festival echoes louder since the opportunity is there.

Pavle Simonović, film director from Montenegro, thinks that SEANEMA Film Festival is a great potential to be one of the most important festivals on the map of Europe. “Gathering people and selecting quality films from the region and wider is something SEANEMA team is successfully doing and growing every year,” Simonović told Follow Business Albania.

He evaluates the variety of movies in this Festival highlighting also the Albanian film, Dita Zë Fill (Daybreak) by talented director Gentian Koçi. “This year we had an opportunity to see some great movies, a couple of short and one feature Albanian film, Dita Zë Fill (Daybreak) by talented director Gentian Koçi, Simonović said, adding “ In the last couple of years Albanian cinema is growing and pretending to be a trend and a hit in Europe. There is a number of young productions and authors from Albania that are working really hard to upgrade cinematic processes and make a strong quality films that are going to find themselves on the European festival map and film history. SEANEMA Film Festival is here to give a chance and promoting young progressive cinemas such as Montenegrin and Albanian.”

Likewise Kujtim Çashku, Dean Prevost of Academy of Film & Multimedia MARUBI, the first film school in Albania, who has participated in the two previous editions of Seanema Film Festival, appreciates the Festival and assures that Marubi and the International Human Rights Film Festival Albania, organized by MARUBI in Tirana, will continue to be loyal partners of Seanema.

“I see Seanema Film Festival as an added value to the cultural map of the nations, which overcomes borders of divisions and prejudices and contributes to the peace in Europe and beyond,” Çashku told Follow Business Albania.

The distinguished Albanian film director and screenwriter is impressed by this annual event. “I have taken part in the two previous editions of this Festival. The beauty of the location, where this festival takes place, has carried me away. As well as the very important topics this festival dwells on.

But in particular, he said, “I have been impressed by the participation of the youngsters in this Festival. I am convinced that Seanema will serve as an alternative youth center which stimulates understanding and harmony among the generations and the various countries.”

Another Albanian contribution in Seanema Film Festival 2017 was “Bota” dramatic fiction by the directors,  Iris Elezi and Thomas Logoreci who confirmed that they had the best experience ever, stimulated even by the particular setting. “Watching our BOTA in the open air in the city’s old fortress, as the sea air wind rippled across the screen like a sail, was a highlight for us this year, or any year in our film’s journey that by now has traveled in over thirty festivals worldwide,” said Elezi defining this Festival as an important initiative to create a cultural space and sustain a long life in the Balkan region.

In fact, this is exactly the goal of the Seanema Film Festival Team. Edina Mustafiq, one of the coordinators of the Festival activities, who has studied for Faculty of Dramatic Arts in Prishtina, is more than ever resolute to bring this Festival to an higher level alongside with the team. “I think that the Seanema Film Festival has rekindled the cultural spirit of Ulcinj as well as the support of international culture personalities. This Festival was a good experience of cooperation with Drita and the entire team. Our aim is to bring a name to this Festival in the region,” Mustafiq concluded.

Now the emphasis of this Festival is increasingly on attracting the attention of foreign distributors and streaming platforms via leading sales agents, and Drita Llolla is striving to ensure she has the right guests mingling in the city of the 2400 old year castle.

Follow Business Albania®
CROSG® © Copyright Follow Business Albania 2017. All rights reserved.

Photography: Dalibor Ševaljević